Ch Festival´s Fiorella – Pella Bella 12 år

pellaglad
Inget går upp emot gamla, fina och trogna hundar… Pella som fyller 12 år idag är en sådan!!

CH FESTIVAL´S FIORELLA (Ch Tottelina Observer – Ch Honey Queen´s Florida Sun) går tillbaka på mödernet till min fantastiska stamtik Ch Guldklimpens Olga the Comtesse första kull efter  Linchael Clouded Yellow.
Annika Hjälm, Honey Queen´s tog Guldklimpens Frippery Fritter som parningsvalp ur den kullen och parade henne så småningom med Ch Okej´s Explosive Symphony där hon behöll Ch Honey Queen´s Florida Sun, Sunny. Jag såg Sunny första gången som 8 månaders valp och frågade Annika om jag fick köpa henne. Och tänk det fick jag! Vid Goldenspecialen i augusti blev så Sunny min, påhittigare hund har nog aldrig fötts… Sunny levde sina dagar hos Peter och Lotta Lindeberg men födde tre kullar på Festival´s där Pella kommer ur hennes sista kull.
pellaopti400
Pella 2004 nybliven champion

Det var inte meningen att Pella skulle stanna hos oss utan jag hade tänkt att behålla hennes syster men det visade sig att systern hade underbett… Tänk vad slumpen ibland kan avgöra…
Pella är inte mycket utställd, 6 gånger totalt, men med helt fantastiskt resultat!
Våren 2004 hade jag anmält henne till fem utställningar då hon lyckades få 3 cert, cacib, BIM, BIR och BIS!!!
Certen fick hon av Rui Oliveira, Hans Rosenberg och Ove Germundsson, Pella blev även bästa tik för Keith Young. Championatet fick hon i Hasslarp, precis 2 år gammal, för Ove Germundsson där hon även blev BIR (BIM var en ung Ch Floprym Rivaldo – från juniorklass!!!) och avslutade dagen med Best In Show till ljudet av vår äldsta dotter Linnéas högljudda protester som då bara var 5 månader gammal.

Pella är en osedvanligt snäll goldentik som pratar, piper och stampar. Hon har haft fyra kullar där vi har Festival´s Finezza (e Ch Dewmist Rainbow Quest) kvar hos oss. I februari fick Pella troligtvis en liten stroke och gjorde allt aningen bakvänt, hon hade svårt att resa på sig och lyfta fötterna. Men hon har kommit igen och är sitt gamla vanliga jag förutom att hon är liiite trött i benen. Hon har alltid älskat och gå på skogspromenad men nu följer hon bara med en bit, vänder själv och väntar vid grinden när vi andra kommer tillbaka.
Vi firar med tårta för vår fina Pella Bella både igår och idag!!!
pella

 

One thought on “Ch Festival´s Fiorella – Pella Bella 12 år

  1. Fantastiskt skrivet. Känner igen min felton i det här med att prata o stampa. Han är precis likadan.
    Så lycklig över att få ha min gamle golden gubbe. Hoppas han hänger med ett tag till.
    Grattis till våra 12-åringar idag:)

Kommentera

