Unforgettable

Helt plötsligt kom dagen jag hoppades aldrig skulle komma, en dag då syrenen, äppelträden och lupinerna blommade och solen sken från en klarblå himmel…

Vår alldeles underbare, fine Ole, har somnat in för gott 12 år 10 månader och 2 dagar gammal…
Det finns hundar man tycker mycket om, hundar som man tycker ändå mer om, hundar som man älskar och som man på nå´t sätt tror skall leva för alltid…
Ole var en hund som jag hoppades på det sistnämnda – att han skulle finnas hos oss för alltid. Pigg som en mört, mer som en 6-åring än som en 12-åring fram till för bara en liten kort tid sedan.
008
SE U(U)CH NO U CH JAZZMAN´S DA CAPO – Ole – 2001-07-26 – 2014-05-28
(Ch Siatham Raynor – Ch Jako´s Hope)

Att älskade Ole kom till oss 2001 hade nog ödet bestämt…

Historien om Ole börjar nog egentligen redan december 1990 på NKK´s utställning på Sjølyst i Oslo då Mr Ron Bradbury dömde. Jag var där för att ställa ut Guldklimpens Festival Fabiola som fick cert och blev andra bästa tik. BIR blev den unge och fantastiskt välgående
Ch Shanlimore Baronet som jag på plats bestämde att jag ville para min Ch Guldklimpens Olga The Comtesse med!!! Sagt och gjort, i april 1991 föddes Festival´s andra kull som bestod av fyra tikar och tre hanar. Lite grön som jag var på den tiden lyssnade jag på Filip Johnssons, Dainty´s  råd i valet av valp. Jag behöll den lite större, välkonstruerade Festival´s Petitesse medan Jarle Koldal, Jako´s fick den lite mindre, blonda tiken Ch Festival´s Piquante – Olga, som bara tog hoppsasteg… Tiken jag behöll gjorde aldrig något väsen av sig som utställningshund medan systern Olga i Norge startade sin karriär med att bli BIS-valp på Spesialen i Norge för Per Iversen och fick sedan sitt första cert och BIR för ovan nämnde Filip Johnsson…
piquante
Ch Festival´s Piquante
(Ch Shanlimore Baronet – Ch Guldklimpens Olga the Comtesse)

Jag ville gärna ha en tik efter Olga men av någon anledning blev det aldrig så.  Hon  hade däremot en otroligt vacker dotter Ch Jako´s Hope, även hon kallades Olga, hos
Dag Wennesland och Kerstin Svanberg, Jazzman´s som var efter den mycket välgående
Ch Beeangee Jazzman. När Olga 2001 parades med Ch Siatham Raynor  bokade jag en tikvalp! Mikael och jag var i Paris då valparna föddes den 26 juli och fick information av Grete-Sofie Mjærum på utställning i Moss att kullen var född…3 hanar och 1 tik… Äsch, då kunde jag inte få någon tik i alla fall! Vad gör jag – OK jag tar en hane…men det var ju en tik jag ville ha…
hope
Ch Jako´s Hope
(Ch Beeangee Jazzman – Ch Festival´s Piquante)

Ole föddes den 26 juli 2001 långt ut i väster utanför Stavanger hos Kerstin Svanberg. En lång resa för att titta på valp så därför erbjöd sig Dag och Kerstin att ta med valpen till Fredrikstad då de ändå skulle på utställning när han var 12 veckor gammal. Mamma och jag körde dit med spänd förväntan. Dag sa då vi möttes att om jag inte ville ha honom kunde de behålla honom själva…  På en parkeringsplats utanför utställningshallen såg jag honom för första gången. Och vilken valp!!! OM jag ville ha honom!!! Tryggare, stadigare valp har jag sällan mött. Så fin och så glad!!
Jag fick själv namnge honom, han skulle heta på bokstaven D. Eftersom prefixet var Jazzman´s tänkte jag mig något som hade med musik att göra. Da Capo var bra eftersom jag fick tillbaka lite från Olgorna, som en repris! Att han skulle kallas Ole kom mamma på. Efter tre generationer Olgor fick det bli dess manlige motsvarighet. Sedan har vi ju norske Ole Bramserud i Sällskapsresorna och inte minst Ole Bull, violinist och kompositör från Norge.
pricken2
Ole som valp
Precis fyra månader gammal debuterade han på SSRK´s utställning på Hammarö för Lizbeth Liljeqvist, han blev BIR och sedan BIS-valp, han fortsatte sin valpkarriär i Motala för Ann-Christine Johansson där han återigen blev BIR och BIS och även på Malmö-int i mars blev han BIR för Anne Nerell och senare  BIS-3 valp.
ole4
Ole 4 månader
Han fick 5 cert från unghundsklass i Sverige för domarna Benny Blid von Schedwin, Anne-Berit Waskaas, Elisabeth Rhodin, Dan Ericsson och Leif-Herman Wilberg och vid två av dessa tillfällen var han även BIR och BIS-2, vid två tillfällen BIM. Han visades i Norge och fick cert, cacib och BIM för Marianne Holm-Hansen. Han blev champion året efter i Motala då han fick sitt sista cert av Tord Lundborg där han även blev BIR och BIS.
dacapogbgopti
Ole 1,5 år gammal
ole1

2007 visades han i 30 graders värme på SKK Norrköping av mig, höggravid med Ellen, då han slog till med att bli  BIR  för Tord Lundborg och BIG för Bjarne Sørensen.
2010 blev han BIR och BIG-2  på SKK´s utställning i Larv, Ans van Leeuwen, Holland dömde rasen och Kari Granaas Hansen gruppen, Ole var nästan 9 år gammal.
Man kunde alltid visa honom fritt, han stod bara och viftade på svansen HELA tiden, han bar alltid en liten pip i munnen. Gick som en kanonkula och aldrig med hög svans. Han hade fantastisk benstomme som gick ända ned i tassarna, nästan som lejonfötter men kattlika som de skall vara! Han blev i bland nedplacerad pga av sin storlek men han mätte 58 cm över manken – 2 cm över minimimåttet!

Även om det gick väldigt bra på utställning de få gånger han visades har han nog ändå  fått störst betydelse som avelshund. Under loppet av 7 år blev han far till 154 avkommor här i Sverige- inte så mycket om man jämför med de hanar som använts mest i Sverige. Han var årets Avelshund 2006 och 2007 med flest certvinnande barn på utställning. Han hade även några kullar i Danmark och Finland, i Holland och i Schweiz. Flera av hans barn har blivit champions och även gått i avel vilket gör att han har barnbarn i nästan hela världen, runt om i Europa, Kina, USA och Australien!!
äppleOle har varit en helt fantastisk hund och vän. Viftade alltid glatt på sin svans, härlig, vänlig och hade så gott som alltid något i munnen – en sann apportör. När vi kom hem med vår nyfödda Linnéa var han den av våra hundar som fick hälsa på henne först – han har alltid varit en hund man kan lita på! Han hade ett avväpnande sätt vilket gjorde att stöddiga hanar blev lugna när de träffade honom. Han har varit frisk i hela sitt liv förutom en släng av borrelia då han var 5 år gammal. Man har alltid kunnat ha honom lös, har vänt på en 25-öring då man kallat på honom förutom sista tiden då han var så gott som döv… Oerhört lyhörd, med äkta will-to-please, precis som en golden skall ha. Älskade att simma och apportera, hade bara jag varit lite mer intresserad och kunnig är jag övertygad om att han lätt kunnat gå till pris på jaktprov!
oleolssonluisDe sista åren har han bott hos mina föräldrar tillsammans med sin son Festival´s La Maggiore och Ch Festival´s Royal Kowalski.

Tänk vad ödet ändå kan avgöra!
Tänk tanken om jag hade ”trotsat” Filip Johnsson och behållit Piquante istället, då hade aldrig Ole blivit till!!
Tänk om jag struntat i att köpa en hanvalp i Hope´s kull eftersom det var en tik jag hade tänkt mig!
oleolssonNu finns han inte här hos oss mer… Men Ole lever vidare genom sina barn, barnbarn, barnbarnsbarn osv. Här hemma gläds vi åt hans barn Ch Inassicas Satellit och Inassicas Solea 11 år, Ch Festival´s San Angelica 11 år, Ch Festival´s Baby 10 år och Festival´s La Maggiore 4 år. Den kull vi precis haft här på Festival´s är dessutom linjevalad på honom.
Vi är många runt om i världen som kan sända en tacksamhetens tanke till Ole, den underbara hunden som ständigt var så glad och alltid bar något i munnen!!!
009Unforgettable
That’s what you are,
Unforgettable
Tho’ near or far.

Like a song of love that clings to me,
How the thought of you does things to me.
Never before
Has someone been more…

Unforgettable
In every way,
And forever more
That’s how you’ll stay
 

 

6 thoughts on “Unforgettable

  1. Så vackert skrivet, tårarna trillar nerför kinderna. Vi har vår underbara Simson (Floprym Deal Or No Deal) efter Ole och fick träffa honom hos er för många år sedan när Simson var ung. Han var en såå vacker hund och vi är glada och stolta över att få ha en av hans söner ❤

  2. Så fint du skriver om din Ole Tina, vissa hundar glömmer man aldrig & jag förstår att Ole är en sån!
    Glad för min dubbel-Ole, Sam, för maken till cool, stadig & fin gosse, var det länge sedan jag hade 🙂

Kommentera

