Cirkus Festival firar 25 år!!!

Den 31 augusti 1989 föddes Festival´s första valpar!

1980 fick jag DEKAL´S EMIL (Mjærumhøgda´s Mr Barman´s Son – Guldklimpens SåGlad) som blev startskottet till mitt stora intresse för rasen golden retriever.

Valpkurs, följdes av dressyrkurs som sedan blev till tävlingsträningskurs.

1984 blev min andra golden KarnaGULDKLIMPENS KARNEVAL (Mjærumhøgda´s Mr Barman´s Son – Guldklimpens Oddny) Svensk Lydnadschampion och fullcertad på utställning.
Jag deltog i alla goldenklubbens aktiviteter, utbildade mig till ringsekreterare och valpkursinstruktör, var funktionär på jaktprov och var aktiv medlem i GRK Göteborg samt i SSRK Västras Utställningskommittée.
Jag fick en vän i Jane Sæthe, Guldklimpens kennel som lät mig ställa ut hennes hundar och vara med på såväl parningar som födslar.

Sommaren 1984 tillbringades på kennel Camrose hos Mrs Joan Tudor i England och efter avslutade gymnasiestudier 1985, återvände jag för ytterligare ett halvår. En fantastisk möjlighet där jag fick så mycket historia om de hundar som finns i våra stamtavlor till livs. Mrs T bjöd verkligen på sin enorma kunskap och erfarenhet – en guldgruva för mig som ville lära mig allt om avel och uppfödning. Dessutom fick jag följa med på alla utställningar och se otroligt många vackra golden retrievers och träffa duktiga, hängivna uppfödare. Vi var även på ett antal Field Trials.

pest
I juli 1985
föddes
CH GULDKLIMPENS OLGA THE COMTESSE (Dainty´s Having It All – Mjærumhøgda´s Intermezzo) – Pest -hos Jane.
Att det blev Pest som blev min stamtik var en kombination av medvetet val och lite öde. Hon föddes då jag var i England för andra gången. Jane ringde och berättade om den fantastiska valpen hon behållit och berättade att hon egentligen råkat sälja henne men fått ”dra en vals” för att kunna behålla henne… Jag hade länge varit sugen på valp efter Intermezzo eftersom det visat sig att hon var en bra avelstik och när hon parades med Having It All  var det högintressant, men jag var ju i England…
När jag  kom hem från England vintern -86 träffade jag äntligen Pest och kunde inte annat än att hålla med Jane om att hon var väldigt, väldigt fin! Jane erbjöd mig henne och jag ville mer än gärna ha henne! En tik med det utseendet, personligheten samt med en härstamning av yppersta kvalitet var hon det bästa man kunde få starta med!
Pest fick sex cert, 20 BIR, BIG-vinst på SKK och BIS-vinnare på SSRK och Goldenklubbens Open Show och är Festival´s stamtik och ligger bakom samtliga hundar som finns hos oss idag.

Med detta i bagaget var det dags för mig att ha min första kull 1989.
Pest parades med CH GYRIMA ZACHARIAS (Sandusky Bartholomew of Gyrima – Gyrima Genevieve) som ägdes av Henric Fryckstrand på kennel Dewmist.
På den tiden hade jag inte körkort, min snälla pappa körde till Scandic Hotel i Örebro där vi mötte Henric som tog med sig Pest hem till sig.
9 veckor senare, den 31 augusti 1989 föddes en hane och åtta tikar på Båtsman Lustigs Gata i Hisings Backa.
Cirkus Festival var igångsatt!!!
pestzacke
Fr v Festival´s Prose´n Poetry, Purple Phlizz, Pleasue Prelude, Piccalilli Pickles, Prairie Primrose, Plum Pudding
mor Ch Guldklimpens Olga The Comtesse och far Ch Gyrima Zacharias

pulitzer1
LP FESTIVAL´S PULITZER PRIZE – Mårten äg Carin Öhman
CK
piccalilli13
FESTIVAL´S PICCALILLI PICKLES – Ada
CK
pleasure1
FESTIVAL´S PLEASURE PRELUDE – Pärlan äg Anette Winberg
3 cert  cacib BIR
plum1
FESTIVAL´S PLUM PUDDING – Tanja äg Lotta Lindeberg
3 cert cacib BIR
prose
FESTIVAL´S PROSE´N POETRY – Blondie äg Henric Fryckstrand
CK
purple1
FESTIVAL´S PURPLE PHLIZZ – äg Anita Börjesson
cert BIR
primroseblack1
FESTIVAL´S PRAIRIE PRIMROSE – Piggy
5 cert cacib BIR BIS

Kommentera

